Vessük be a jobb agyféltekét!
Melyik szülő ne szeretné, ha gyermeke sikeres, boldog, kreatív és kiegyensúlyozott felnőtté válna? És ki ne találkozott volna még azzal a ténnyel, hogy a matematika sok diák számára egy nehezen érthető, félelmetes tantárgy?
Nos, a jó hír az, hogy létezik olyan metódus, amely mind a személyiségfejlesztésben, mind pedig a nehéznek tartott problémák megoldásában segít: ez a jobb agyféltekés megközelítés.
A modern kutatásoknak köszönhetően ma már tudjuk, hogy – a korábban elfogadott elmélettel szemben – a tanulás nem kizárólag a bal agyfélteke feladata, hanem a teljes agy, azaz mindkét félteke részt vesz a folyamatban. A jobb agyfélteke bevonásával a tanulás hatékonyabbá válik, ami mélyebb megértést és tartósabb tudást eredményez. Azok az információk maradnak meg igazán hosszú távon a memóriában, amelyeknek érzelmi töltete van, amik képi asszociációkhoz, összefüggésekhez kapcsolódnak. Pontosan ezt aktiválja a jobb agyféltekés tanulás.
A matematika esetében a jobb agyféltekés technika lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek játékosan, élményszerűen, vizuális és kreatív megközelítéssel közelítsenek a számok világához. Sok év tapasztalata bizonyítja, hogy a jobb agyféltekés módszer óriási változást hoz a diákok életébe, akár tanulásmódszertanról van szó, akár egy matematika felvételi előkészítőről. A foglalkozásokon kiemelt szerepet kap a térlátás és a problémamegoldó készség fejlesztése, amelyek a sikeres felvételihez és későbbi tanulmányokhoz is elengedhetetlenek. Azok a diákok, akik e módszerrel tanulnak, nemcsak jobban értik a feladatokat, hanem bátrabbak, magabiztosabbak lesznek, csökken a szorongásuk és tartós tudásra tesznek szert.
Ugyanez az elmélet a művészet területén is működik: az agykutatás eredményeit a gyakorlatba átültetve Betty Edwards dolgozta ki a jobb agyféltekés rajzolás módszerét, amely nemcsak a vizuális képességeket tökéletesíti, hanem komplex módon hat a személyiség fejlődésére is.
Az új rajzolási technikák elsajátítával a gyerekek megfigyelő- és problémamegoldó képességével együtt az önbizalmuk és önértékelésük is jelentősen javul. Társas kapcsolataik élénkülnek, és felerősödik bennük a „bármire képes vagyok” érzés. A megtanult technikák használatával könnyebbé válik a tanulás, és ez rövid időn belül a tanulmányi eredményeik pozitív alakulásában is megmutatkozik.
A jobb agyféltekés módszer nem egy varázspálca, de rendkívül hatékony eszköz, amellyel a tanulást érthetővé és valóban izgalmassá tehetjük minden diák számára, korosztálytól függetlenül.
A témáról, képzésekről bővebben a www.sulihirek.hu oldalon.
Bába Ildikó, tehetségsegítő szakértő